Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Scoren in Google is belangrijk en SEO helpt je daarbij. Dat weten de meeste ondernemers nu wel. In de praktijk hebben ze het druk en doen ze weinig aan SEO tot een zeker moment. Dan willen ze alles weten: waarom, hoe en wat. Maar na de waarom en vóór de hoe zit nog de waar. Waar plaats je SEO precies in je bedrijfsvoering?
In mijn SEO-workshop laatst kwam die vraag in verschillende vormen naar boven: wanneer zet je SEO in? Wat zijn je alternatieven? Moet je nou je marketing aanpassen aan je SEO of andersom? Dit artikel geeft je handvatten om voor jezelf te bepalen waar je SEO in je bedrijf kan plaatsen.
Die vraag is belangrijker dan de vraag: maken jij of je concullega’s online omzet. Want vandaag de dag gaat het niet alleen maar om omzet. Het gaat ook om naamsbekendheid, informatie, interactie en service. Als jouw klanten online aanwezig zijn – en ja dat zijn ze, (tenzij je nu net een bedrijf hebt dat mensen voor het eerst online helpt) – dan is het voor je marketing belangrijk om ook online aanwezig te zijn. Voila: de behoefte voor een website.
Een oefening: noem de websites van: supermarkt AH, uitzendbureau Adecco en voetbalclub Ajax. Ik noem de namen al en je weet direct de URL’s: Ah.nl, Adecco.nl en Ajax.nl. Die blauwe supermarkt, dat rode uitzendbureau en die rood-witte voetbalclub hadden je ook op weg geholpen. Dat heet branding: in hoeverre je een merk of bedrijf kent én weet waar ze voor staan. Een publieke bestemming, zoals de Helderse Vallei waar ik mijn workshops geef bijvoorbeeld, wordt vanzelf gevonden door zijn klanten.
Een aannemer biedt ook service. Een kapper biedt informatie over openingstijden, producten en behandelingen. Een tekstbureau laat zijn werk zien. Kortom: jouw klanten willen méér dan alleen op die koopknop drukken. Ze willen informatie waarop ze besluiten kunnen maken. Helpt deze aannemer me ook achteraf? Kan ik bij deze kapper donderdagavond mijn haar blonderen? Schrijft dit tekstbureau ook B2B? Daarom vul je je website met pagina’s met de informatie waar je klanten behoefte aan hebben.
Dit is de crux. Als een potentiële klant niet een specifiek bedrijf weet dat zijn vraag kan beantwoorden, gaat hij online zoeken. En 93 procent van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt Google. Voor sommigen producten en diensten wordt Google heel weinig gebruikt, zoals de dagelijkse boodschappen bijvoorbeeld, en voor sommige producten en diensten wordt Google heel veel gebruikt, zoals reizen, media en kleren. Kijk maar hoe jezelf iets online koopt.
Verkoop jij unieke producten of biedt jij unieke diensten? Dan is het voor jouw doelgroep slechts een kwestie van jouw bedrijf die eerste keer vinden. Zoals bijvoorbeeld restaurant en whiskybar het Kompas in Den Hoorn op Texel. Er is geen andere whiskybar met meer dan 2800 Schotse single malts. Hun website is hopeloos verouderd, maar dat geeft niet. Je wil niks anders, als whiskyliefhebber.
Het is een forse uitdaging om uniek in je aanbod te zijn …. waar ook echt behoefte aan is. (die strategie heet overigens de Blue Ocean Strategy) Een typische marketingadviseur, kledingwinkel of online brillenshop zit dan ook in een markt. Er zijn meerdere aanbieders, die enigzins van elkaar verschillen maar die niet geheel uniek zijn. Dat is helemaal niet erg (probeer maar eens op korte termijn een stukadoor te vinden bijvoorbeeld), het betekent alleen dat je moet concurreren. Oei.
Wanneer liep je voor het laatst op een markt? “Bloemkolen! Verse bloemenkolen te koop! Bloemkolen 1 euro!” wordt afgewisseld met “Oesterzwammen en champignons! Kom op mensen, wie helpt me dr vanaf?” Online is het niet anders. Alleen online zitten de gebruikers aan de knoppen. Zij zoeken online naar informatie voor hun vragen en problemen, vinden meerdere sites en gaan vergelijken. Nu hebben we het over online marketing. Hieronder valt online adverteren zoals Facebook ads en Google adwords, sociale media, affiliate marketing…. en SEO. Oftewel: zoekmachinemarketing.
Sta jij bovenin in Google? Dan krijg je meer kliks dan de concurrent die niet eens op de eerste drie pagina’s staat. Natuurlijk moet jouw site wel de bezoeker echt helpen met zijn vragen of behoeften. Anders klikt ie net zo lief door naar de volgende concurrent.
Het antwoord op die vraag is natuurlijk SEO: je gaat de informatie op je website zo omschrijven dat:
We zitten nu eigenlijk op de marketingvraag: moet ik wel marketing doen? Het antwoord vind je in mijn definitie van marketing: het zo efficiënt mogelijk gebruiken van bedrijfsmiddelen (geld en tijd) om de marketingdoelstellingen te behalen. Als jij zonder marketing en met alleen mond-tot-mond reclame prima draait als bedrijf: houden zo. Want marketing kost tijd, aandacht en geld. Komt de handel niet aanwaaien, dan heb je marketing nodig. SEO is een efficiënt marketingmiddel omdat:
Ben je de groenteboer van de wijk? Of verkoop je vergeten groenten? De groenteboer van de wijk zal zijn aanbod aanpassen aan de mensen in de wijk. In een wijk met bijvoorbeeld veel Surinamers zullen paksooi, kouseband en oker gretige aftrek kennen. Als je vergeten groenten verkoopt dan zul je moeten bepalen wie nou je doelgroep is, en dat zal verder moeten gaan dan ‘mensen die vergeten groenten kopen’.
Naar SEO vertaalt zich dat als volgt: of je wil weten welke zoekwoorden jouw specifieke doelgroep gebruikt, of je gaat veelgebruikte zoekwoorden gebruiken die bij jouw aanbod passen. Dat laatste kan dus betekenen dat je haarbehandeling ‘blonderen’ in de markt gaat zetten als ‘haar bleken’. Je past de informatie aan naar de behoefte van de massa. En als je je juist richt op een specifieke doelgroep, dan zul je het zoekgedrag van specifiek die groep moeten gaan bepalen. Veel bedrijven maken geen keuze en kiezen voor een mix. SEO helpt je met het afstemmen van je product en marketing op je doelgroep.
SEO is een efficiënt marketingmiddel wanneer:
De voornaamste voorwaarde is dat je iets aanbiedt waar een behoefte naar is. Er moet al naar worden gezocht. Met SEO kun je geen behoefte creëren.
Je doelgroep zit echt niet online. Of je aanbod is echt uniek in de ogen van je doelgroep. Je hebt het te druk met werken en je hebt geen behoefte aan meer werk. Of wat je aanbiedt moet je echt verkopen en er wordt gewoon niet naar gezocht op Google.
SEO is het domein van de online marketeer. Online marketing valt onder marketing. Wie doet in jouw bedrijf de marketing? Wie zorgt er voor meer handel? Die gaat dan ook over SEO.
Ah, maar de webbouwer dan? Die bouwt websites. En zorgt voor een technisch werkende website die voldoet aan alle hedendaagse eisen (responsive website, snelheid, robots.txt, site map, 301’s bij nieuwe website, etc) Die eisen zijn van belang voor Google, maar dat is slechts een klein deel. De webbouwer gaat niet over content, zoekwoorden, links óf specifieke technische aanpassingen die álleen voor Google zijn (https en canonical bijvoorbeeld).
De meeste webbouwers leveren alleen een website op. Met een service contract zorgen ze ervoor dat de site blijft werken en soms zetten ze ook de content erop. Maar dat is nog steeds geen SEO. Een goede webbouwer (en die zijn er gelukkig) weet van SEO en zal hier meedenken, soms zelfs proactief. Maar in de praktijk kom ik die niet altijd tegen.
Heb je een duidelijk gevoel waar SEO past in je bedrijfsvoering? Dan kun je de volgende stappen ondernemen. Begin met een zoekwoordonderzoek om te bepalen welke zoekwoorden worden gebruikt en interessant zijn voor jou. En pas die zoekwoorden vervolgens toe in je website. Doe een website check op snelheid, mobielvriendelijkheid, veiligheid en dubbele content. Gebruik Google Search Central (voorheen: Google Webmaster Tools). Zorg voor links en regelmatige content.